Mówienie o nowoczesnej dietetyce w kontekście takich metod odchudzania, jak dieta makrobiotyczna może się wydawać nieporozumieniem. Metoda ta ma już ponad 100 lat i opracowana została przez Georga Oshawę. Wyjątkową cechą tej diety jest fakt, iż celem samym w sobie nie jest redukcja wagi ciała, a zachowanie harmonii – zarówno w odżywianiu, jak i codziennym życiu. Przyjrzyjmy się, jak wyglądają zalecenia we współczesnej dietetyce.

Czy dieta makrobiotyczna jest dla mnie?

Wiele osób zadaje to pytanie. Cóż, biorąc pod uwagę specjalne uwarunkowania oraz zasady, którymi podąża dieta makrobiotyczna, to trzeba dostrzec przede wszystkim fakt, iż jest to bardzo restrykcyjna forma kuracji odchudzającej. NIE każdy będzie we stanie ją znieść i też nie każdy będzie mógł przystąpić do kuracji. Przeciwwskazaniem do tej diety są między innymi:

  • Ciąża,
  • Menopauza,
  • Okres wzrostu i dojrzewania,
  • Osteoporoza,
  • Nadczynność tarczycy,
  • Choroby sercowo-naczyniowe,

Dieta opracowana przez Oshawę jest specyficzną formą żywienia się. Alokacja w złożeniach filozofii wschodu może się okazać kusząca – czy jednak to ona odpowiada za skuteczność diety?

Cechy podstawowe diety makrobiotycznej

Można z całą pewnością przyznać, iż klasyczna dieta makrobiotyczna należy do diet niskobiałkowych, które a oparta jest przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego, w tym n wyłącznie na tłuszczach pochodzących z roślin. Szacuje się, iż udział zboża niełuskanego i nieprzetworzonego sięga nawet 54% całości kuracji. Można korzystać z takich rodzajów zbóż, jak gryka, pszenica niełuskana, kukurydza, kasza jaglana, jęczmień – słowem wszystkie rodzaje dostępnych, pełnoziarnistych zbóż.

Ważne w tej diecie jest również łączenie produktów zbożowych z owocami i warzywami. Na pewno w tracie tej diety musimy zapomnieć o ziemniakach, bakłażanie lub pomidorach. Te warzywa akurat nie mogą być stosowane. Podobnie jest z owocami tropikalnymi, które zawierają bardzo duże ilości cukrów prostych, zaburzając metabolizm związków węglowych przez trzustkę i wątrobę.

Czy można jeść mięso?

Jeśli chodzi o drób, to jak najbardziej tak. Pożegnać się trzeba jednak z wieprzowiną, wołowiną, cielęciną oraz nabiałem, jajkami, słodzonymi napojami – słowem, wieloma rzeczami na co dzień obecnymi w naszej diecie. Dla wielu osób może to być bardzo trudne do pogodzenia, niemniej jednak nie trzeba specjalnie się martwić wyzwaniami, które stawia przed nami ta kuracja odchudzająca.

Korzyści z diety Oshawy

Klasyczna dieta makrobiotyczna ma dwa podstawowe cele. Pierwszym jest przede wszystkim przywrócenie harmonii organizmowi, poprawa pracy przewodu pokarmowego oraz usuwanie toksyn. Za pośrednictwem harmonicznego dobrania substancji pochodzenia naturalnego zawierających związki przeciwutleniające oraz produktów o dużych zawartościach błonnika udaje się w sposób efektywny prowadzić detoksykację organizmu.

Dieta Oshawy daje korzyści pod postacią utraty wagi ciała – średnio 2-4 kilogramy w ciągu miesiąca terapii. Oprócz tego spodziewać się można poprawy lipidogramu, ustabilizowania gospodarki lipidowej oraz lepszego samopoczucia!